woensdag 16 maart 2016

Vintage.....wel of niet

Hallo lieve volgers van WLVC...

Vóór we bijna weer met een nieuwe challenge gaan beginnen bij WLVC wil ik heel graag nog eens even met jullie "praten" over vintage.
Wat mijn eigen idee is van vintage zien jullie hier steeds voorbij komen en ik denk niet dat dat nog hoeft te worden uitgelegd maar...helaas moeten wij constateren dat het vintage-gehalte bij de deelnemende kaarten steeds lager komt te liggen. Verwijderen doen wij kaarten alleen in zeer zeldzame gevallen maar omdat wij zien dat vintage kaarten maken nog steeds vele problemen oplevert, wil ik jullie nog eens graag wat extra uitleg geven over vintage/retro en shabby chic...

Wat is vintage....vintage is iets waarbij je een nostalgisch gevoel krijgt...vintage is oud....antiek...nostalgisch. Bij vintage passen dus absoluut géén eigentijdse cute plaatjes of cute stempelafdrukjes.

Wat is dan retro....dat is eigenlijk het teruggrijpen naar iets van vroeger....denk aan de oude telefoons in een nieuw jasje....een oude juxebox als nieuwe gadget gemaakt....maar ook de printjes van vroeger...vooral hele drukke printjes.

Dan is er ook nog shabby chic.....eigenlijk is dat vergane chic....versleten....denk bijvoorbeeld aan een gobelin vloerkleed....vol met slijtplekken maar je ziet tóch nog de chic die het had. Shabby chic heeft zachtere kleuren als het vintage....meer de pastelletjes en de roosjes en een engelse sfeer....minder dan vintage heeft shabby iets met de nostalgische plaatjes....juist de bloemenplaatjes passen hier weer heel goed.

Wat wij vooral bij het vintageblog willen zien zijn kaarten die een bepaalde "oude" of romantische sfeer uitademen...
Voor een vintagekaart gebruik je niet te felle kleuren maar juist óf wat sobere kleuren óf zachte kleurtjes die het lief en romantisch maken.

Het vintage-gevoel blijft moeilijk uit te leggen maar ik weet bijna zéker dat iedereen een vintagekaart herkent.

Wij hadden ooit al eens een lijstje gemaakt met punten waarmee je een kaart vintage kunt maken....samen met mijn uitleg en met deze punten kun je misschien nog eens naar je kaart kijken en beoordelen waarom hij wel of niet vintage is.

Ik ga deze uitleg + de punten in een aparte pagina plaatsen die je dan terug kunt vinden in de zijbalk op dit blog.
Er hoeft niet aan alle punten te worden voldaan op je kaart maar neem dit mee voor je eigen beoordeling en voorál......kijk of je zélf het vintage-gevoel krijgt van je eigen creatie.

Jullie hebben nog 1 dag om aan de lopende challenge mee te doen en daarna gaan we gezellig met elkaar weer aan de slag voor een nieuwe opdracht. Heb je vragen...stel ze gerust...Mail mij of 1 van de andere DT-leden....stel je vraag op FB in de Vintage and more-groep.....mogelijkheden genoeg zou ik zeggen.....

Dankjewel voor jullie aandacht en graag tot ziens bij de challenges van WLVC.

Liefs van Plony

10 opmerkingen:

  1. Dit is een hele duidelijke uitleg lijkt mij en ja
    dit is een vintage blog hè! veel succes hier mee!
    Groetjes van Gerie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk. De retroplaatjes en vintageplaatjes...kan best moeilijk zijn om daar verschil in te zien, toch? (Zeker voor mij ;-))
    Maar als ik eens een kaart maak stuur ik hem eerst even ter beoordeling voor ik hem plaats. Net als de vorige keer...
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Duidelijker kun je het niet uitleggen Plony!!
    Ik hoop dat het vintagegehalte van de ingezonden kaarten vanaf nu weer omhoog gaat ;-)

    Liefs Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel duidelijk Plony, dit kan nu niet meer zo moeilijk zijn. Ik hoop voor jullie dat je op jullie blog nu weer een hoog vintage gehalte mag krijgen.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een duidelijke uitleg Plony! Ik vind het heel erg moeilijk, maar heb inmiddels jouw tip gecopieerd en hoop dat ik nu vaker mee kan doen.
    groetjes, Afke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelfs ik snap het nu, geloof ik.
    Liefs
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ook ik vind vintrage soms erg moeilijk maar van mij mag je best zeggen als het kaartje niet voldoet dat doen ze bij andere blogs ook groetjes maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Duidelijke uitleg Plony! En ik vind dat je best mag zeggen of het vintage is of niet hoor! Daar leren we toch weer van!
    Groetjes Suzan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Plony,
    Bedankt voor je uitleg, duidelijk. Meestal heb ik geen twijfel alleen bij mijn laatste inzending moet ik zeggen dat ik er niet zeker van ben al krijg ik er wel een nostalgisch gevoel bij... Maar ik heb er geen problemen mee als ie dan verwijderd wordt hoor! Dit is een vintageblog en dat moet vooral zo blijven vind ik. Groetjes Ela

    BeantwoordenVerwijderen