maandag 29 december 2014

2e reminder van challenge 38

Vandaag is het tijd voor de 2e en laatste reminder van de lopende challenge. Nog maar een paar dagen en ook deze challenge is, net als het jaar 2014, voorbij. Misschien heb je nog even tijd en zin om lekker te knutselen? Ga dan nog even met onze bingokaart aan de slag en doe mee.


Om jullie nog wat extra inspiratie te geven heeft Jolanda haar beste been weer voorgezet en deze schitterende nieuwjaarskaart gemaakt waarbij ze het bovenste rijtje: Parels / Kant / Roze heeft gebruikt.


Wat een romantiek zit er op deze kaart verwerkt. Eigenlijk hoef ik verder helemaal niets te vertellen, op de foto zijn zoveel prachtige details te zien en als je HIER klikt kunnen jullie alles wat je nog extra wilt weten op het blog van Jolanda zelf lezen.

Dan even iets anders.....
Hebben jullie er ook al weer zo'n zin in?
Waarin hoor ik jullie zeggen.
Nou....in zo'n overheerlijke oliebol.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er vlak voor kerst, tijdens een middagje winkelen met onze jongste dochter, voor ieder al eentje gekocht heb en er heerlijk van heb genoten. Mmmmmmm.


Maar wat is het verhaal achter de oliebol??
Om dat te weten te komen ben ik het internet weer opgegaan en heb het volgende gevonden voor jullie. Of het allemaal waar is?? Ik weet het niet maar het is in ieder geval wel leuk om te lezen.

Oorsprong

Er doen diverse theorieën de ronde over de oorsprong. De aardigste is de verwijzing naar Germaanse stammen in het gebied dat later Nederland zou gaan heten. Zij zouden ten tijde van het Joelfeest, de periode tussen 26 december en 6 januari dergelijke gebakken waren genuttigd hebben. Volgens de Germanen zouden de godin Perchta en andere slechte geesten 's avonds ronddwalen. Om deze geesten tevreden te stellen werd voedsel geofferd, waarvan het meeste in gefrituurd deeg zat. Door het vet in de oliebollen zou het zwaard van Perchta van het lichaam glijden, waardoor diegenen die oliebollen gegeten hadden niet opengereten zouden worden.
Waarschijnlijker is dat de oorsprong aan het einde van de Middeleeuwen ligt. Kerstmis was destijds het einde van de vastenperiode die op 11 november begonnen was: reden om te vieren dus. Oliekoeken, gemaakt van houdbare grondstoffen (al het verse voedsel was immers al op) waren een voedzame traktatie.
De derde optie - waarschijnlijk in combinatie met de tweede, is dat de oliebol uit Portugal komt. Het vermoeden bestaat dat de Portugese Joden die tijdens de Spaanse Inquisitie naar Nederland vluchtten hun recepten meenamen. In Portugal at men destijds al iets wat op oliebollen lijkt: oliekoeken met (gedroogde) zuidvruchten. De olie zou verwijzen naar de olie uit de eeuwig brandende lamp in de tempel van Jeruzalem. Veel Joodse gerechten hebben een verwijzing naar het geloof.

In enkele streken in België wordt het gerecht "smoutebol" genoemd. Dit omdat ze vroeger in smout werden gebakken. Een oliebol in België is doorgaans niet gevuld, in tegenstelling tot de Hollandse oliebol. Zo'n eventuele vulling bestaat uit rozijnen, krenten en appel (in België worden bij de oliebollen vaak ook nog appelbeignets als alternatief verkocht). Verder kunnen ook andere zaken worden toegevoegd, zoals sukade, sinaasappelsnippers of room.

Van oliekoek naar oliebol

Om Olie-koecken te backen (1668)
Neemt tot 2 pont Tarwe-meel / 2 pondt lange Rosijnen / als die schoon gewassen zijn / laetse in lauw water wat staen zwellen : een kop van de beste Appelen / schilt die en snijtse in heel kleyne stucken / de klockhuysen wel uyt gedaen / een vierendeel of anderhalf gepelde Amandelen / een loodt Caneel / een vierendeel loots witte Gember / een weynigh Nagelen dit wel onder een gestoten : een half kommeken gesmolten Boter / een groote lepel gist / en niet wel een pintjen lauwe Soetemelck / want het moet heel dick beslagen zijn dat het beslagh noch tay om de Lepel blijft / en dan alle het andere daer in geroert en soo laten opgaen

Jonge vrouw met een kookpot vol oliebollen (Aelbert Cuyp, ca. 1652)
Eeuwenlang aten de Nederlanders oliekoeken, een oude naam voor oliebollen. De oliebollen op het schilderij uit ca. 1652 lijken veel op de hedendaagse oliebol. In die tijd werden ze in raapolie gebakken. In de loop van negentiende eeuw kreeg het woord oliebol steeds meer aanhang. In 1868 nam de Van Dale 'oliebol' op. Maar dat het toen nog geen algemeen gebruikte term was, blijkt uit het Woordenboek der Nederlandsche taal (1896). Daarin wordt 'oliekoek' nog als meer gebruikelijke benaming genoemd. Maar daarna ging het snel; vanaf begin twintigste eeuw wordt alleen nog over oliebollen gesproken.

Oliebollen bakken doe ik zelf niet, ik heb dat ooit eens volgens een recept gedaan met als resultaat dat ze zo hard waren dat ze als een soort kanonskogels door het raam gegooid konden worden. Dat was dus eens maar nooit meer. Ik heb daar dus duidelijk het talent niet voor.
Gelukkig zijn er ook heel veel plekken waar de meest overheerlijke oliebollen verkocht worden en één zo'n plek gaan wij dit jaar dus weer bezoeken.

Dat was het weer voor vandaag, gaan jullie aan het oliebollen bakken of heb je er een leuk verhaal over? Laat het ons weten.
Niet vergeten om nog mee te doen met onze Bingo-challenge hoor, het kan nog tot 2 januari 18:00 uur!!

Namens het hele DT-team graag weer tot morgen
Groetjes Henriëtte

6 opmerkingen:

  1. Romantisch kaartje!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige romantische kaart, schitterend.
    Nadat ik met de kerstdagen niet veel gegeten heb door de buikgriep, lust ik straks wel een extra oliebolletje.
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige kaart met zoveel mooie details erop verwerkt.
    Ik moet nu even nog niet aan een oliebol denken, maar wie weet op oudjaarsdag......

    Groetjes, Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw schitterend zo een prachtige romantische kaart !! Zoveel moois op te zien .
    MMm oliebollen lekker....
    Ik kan jammer genoeg niet meer mee doen met de laatste challenge waar ik me nu bevind heb ik geen knutselmateriaal bij zal terug voor volgend jaar zijn.
    Groetjes Doris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig romantisch nieuwjaarskaartje heeft Jolanda gemaakt leuk met de klokjes en mooie bloementoef erbij. Ik vind oliebollen heerlijk maar bak ze zelf niet, want onze bakker bakt ze veel lekkerder dan mij hihi, dus haal ik ze lekker bij hem. Oliebollen horen voor mij ook helemaal bij oud en nieuw en vind ze dan het lekkerst, appelbeignets vind ik ook erg lekker deze maak ik vaak wel zelf.
    Groetjes Ellie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi kaartje! Prachtige details.
    En ja oliebollen....mijn man bakt heerlijke bollen op oudejaarsdag! Verheug ik me nu al op..
    Groetjes.
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen