zondag 28 december 2014

28 December -sneeuwster-

Weer een hele goedemorgen,

De 28e alweer, genoten van de feestdagen? 
Of hebben jullie inmiddels lekker liggen rollen in de sneeuw..
Voor sommigen was het toch nog een beetje witte kerst, hebben die even geluk!
Maar 3e kerstdag viel voor velen wit uit, hier in het oosten des lands was het wat natte sneeuw, geen mooie witte landschappen....
Bij de jongedame op mijn kaart wel, warm aangekleed door de sneeuw banjeren.
Ik heb een ster modelletje gebruikt dit keer, ik dacht weer eens wat anders toch? 
Het plaatje ook op sterformaat uitknipt.
Door de ster dubbel uit te tekenen en de bovenste puntjes in elkaar over te laten lopen kun je er een dubbele of zelfs easel kaart van maken!
Ik heb er een easel kaartje van gemaakt zoals je kunt zien.
Qua accessoires heb ik het rustig gehouden de ster is al druk genoeg zo.
Ook weer mijn favoriete kleurenstelling gebruikt, gewoon leuk om te doen, en deze kaart heeft inmiddels een eigenaresse gevonden ;-)

Gisteren had ik nog een discussie over "natte sneeuw" waarop ik het antwoord kreeg, sneeuw is toch altijd nat?
Nou er zit wel degelijk verschil in sneeuwsoorten, ik heb het eens even opgezocht en ik vond het wel heel leuk om te weten hoe dit dan nu precies in elkaar zit en het leek me leuk om het ook even met jullie te delen.
Mocht er nog een pak vallen......weten jullie precies wat voor soort sneeuw het is ;-) 
En mocht je nog op wintersport willen gaan lees dan ook even verder!

Allereerst:
Sneeuw is een vorm van neerslag die bestaat uit ijskristallen. In Nederland en Vlaanderen valt gemiddeld op ongeveer 30 dagen per jaar sneeuw
  • Natte sneeuw: sneeuw gemengd met regen of half gesmolten sneeuwvlokken, kan ook bij grondtemperaturen onder nul. De vlokken zijn vaak groot. In België spreekt men van smeltende sneeuw.
  • Droge sneeuw: sneeuw in kleinere vlokken zonder vloeibaar component.


Kijk....ik had dus toch gelijk....in droge sneeuw zit geen vloeibaar component ;-)

  • Motsneeuw: sneeuw in (natte) vlokjes van hooguit 5 mm groot.
  • Poedersneeuw: sneeuw in fijne droge vlokjes van hooguit 5 mm groot.
  • Korrelsneeuw: sneeuw in onregelmatig gevormde korrels (zacht en samendrukbaar) tot 5 mm groot.
  • Driftsneeuw: sneeuw die al gevallen is en door een krachtige wind zich ophoopt.
  • Poolsneeuw: sneeuw in de vorm van glassplinters bij temperaturen fors onder nul.
  • Lichte sneeuw: sneeuw in kleine vlokjes of sneeuw die minder intensief valt.
  • Stuifsneeuw: al gevallen sneeuw die door de wind wordt verstoven (synoniem aan driftsneeuw).

Sneeuw op de grond

Sneeuw die op de grond gelegen is wordt bij het skiën onderscheiden in verschillende soorten.
  • Poedersneeuw: een zachte sneeuw van kleine vlokjes en kristallen
  • Crud: oneffen ondergrond met losse en compacte sneeuw
  • Crust: bovenop zachtere sneeuw een laag met een harde korst als gevolg van een gesmolten bovenlaag die weer bevroren is
  • Slush: natte sneeuw dat door het smelten relatief veel water bevat
  • IJs: een harde, vrij gladde ondergrond als gevolg van sneeuw die gesmolten is en weer bevroren is.
Zelf gebruiken we vaak van die prachtige sneeuwvlokken op onze kaarten, er zijn prachtige stansen van, in mooie vormen... zelf heb ik ze ook op bovenstaande kaart gebruikt!
Toch leuk om dan deze achter liggende gedachte te weten,dan kijk je anders tegen de sneeuwvlokjes aan.

Fijne dag gewenst namens ons allen
en we zien jullie hier graag morgen weer terug!
Liefs Jacomijn




9 opmerkingen:

  1. Prachtige kaart Jacomijn en zo'n mooie vorm heeft inderdaad niet veel nodig. Leuk jouw wetenswaardigheden over sneeuw. Wij hadden hier in Apeldoorn gisteren ook alleen maar de sneeuw met de vloeibare compontenten, niks mooi wit landschap.
    Groeten, Aartje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kerst kaart. Leuk zo als easelkaart en mooi in deze kleur. Daar hou ik ook van. Hier ligt ook een aardig pak sneeuw. Gelukkig schijnt de zon nu, dan is het wat aangenamer vertoeven buiten.

    Groetjes, Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie kaart en leuk al die sneeuw-weetjes...:-)!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kerstster !
    Wij zijn aan de kust te West Vlaanderen en gisteren was het storm je kon niet buiten .
    Vandaag lekker zonnetje maar ijskoud gevroren hier geen sneeuw.
    Zoveel soorten sneeuw wist ik niet bedankt voor de uitleg ....
    Lieve Groeten Doris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou geef mij maar poedersuiker i.p.v. poedersneeuw.... En je kaartje is superchique!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige sterkaart Jacomijn, met een schattig lief winters vintageplaatje. En wat weet jij veel over sneeuw!!!
    xx Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi jacomijn
    een prachtige kaart om van te genieten en hier lag echt een boel sneeuw met veel vrieskou dus het wit was moeilijk weg te krijgen
    vast alle goeds voor het nieuwe jaar en grt van corry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige sterkaart heb je gemaakt! Enne....je wet het he, grommen is ook een soort sneeuwval, maar dan in het Drenths! ;-)
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig is je sneeuwsterkaart Jacomijn en wat een leuke weetjes van sneeuw heb je opgezocht. Ik ben dol op sneeuw en hoop dat we nog veel meer krijgen. Bij ons hadden we geen sneeuw maar vandaag hebben we er toch nog van kunnen genieten in het openluchtmuseum in Arnhem daar lag nog een mooi laagje sneeuw. Zo mooi het winters sfeertje bij het nostalgische sfeertje van het museum we hebben ervan genoten.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen